Τετάρτη, 15 Απριλίου 2009

...20 Απριλίου 1941....Πάσχα στα Μέγαρα...


fromΠΕΤΡΟΣ ΛΟΥΚΑΣ

Η ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) δεν έχει συγκεκριμένο σημείο έναρξης. Χάνεται στα βάθη των αιώνων. Είναι τεράστια και σε ποσότητα αλλά και κυρίως σε ποιότητα και είναι γραμμένες οι σελίδες της με χρυσά γράμματα.

Οι ναυτικές δραστηριότητες και τέχνες γνωρίζουν απαράμιλλη άνθηση από την αρχαιότητα. Είναι δε χαρακτηριστική η φράση του Περικλή «Μέγα το της θαλάσσης κράτος», που αναγράφεται στο έμβλημα του σύγχρονου Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο συνεχίζει την ένδοξη πορεία, όπως αυτή καταγράφηκε ανεξίτηλα στην περίφημη και παγκόσμια γνωστή ναυμαχία της Σαλαμίνας εναντίον του πολεμικού ναυτικού των Περσών.

Η σύγχρονη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε θυσίες, αγώνες και ηρωισμό. Από τα πλέον πρόσφατα και χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το αντιτορπιλικό ΨΑΡΑ, το οποίο έλαβε μέρος στους αγώνες εναντίον των Γερμανοϊταλικών στρατευμάτων στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

Το αντιτορπιλικό ΨΑΡΑ ναυπηγήθηκε κατά τα έτη 1931-1933 στην Ιταλία, καθελκύστηκε στις 21-2-1932 και ύψωσε την ελληνική σημαία στις 1 Μαΐου 1933. Το πλήρωμα του αποτελείτο από 166 άνδρες. Είχε εκτόπισμα 1.350 τόνους και ταχύτητα 40 κόμβους.

Ο οπλισμός μετά τον εκσυγχρονισμό του αποτελείτο από: Τρία (3) Πυροβόλα 120 χιλιοστών, τρία (3) Α/Α Πυροβόλα 40 χιλιοστών, δύο (2) Πυροβόλα Oerlikon 20 χιλιοστών, τρία (3) Τ/Σ 21 ιντσών, συσκευή Α/Υ τύπου 127, αφετήρα βομβών βάθους και δύο (2) βομβοβόλα.

Συμμετείχε στις ναυτικές πολεμικές επιχειρήσεις του 1940-41, στις τρεις (3) επιδρομές στο στενό του Οτράνιο (14-15/11/1940, 15-16/12/1940, 4-5/1/1941), καθώς και σε συνοδείες νηοπομπών.

Στις 20 Απριλίου 1941 το πλοίο ευρίσκετο στα Μέγαρα έχοντας διαταγή από τον Αρχηγό Στόλου, να είναι σε ετοιμότητα για άμεσο απόπλου με κάθε συναγερμό. Την ίδια ημέρα με το σήμα 1432 διετάχθη, όπως αποπλεύσει επειγόντως και ενταχθεί στην συμμαχική νηοπομπή ΑS26, η οποία θα απέπλεε το απόγευμα. Δυστυχώς δεν πρόφθασε, να εκτελέσει αυτή την διαταγή. Πριν προφθάσει, να αποπλεύσει, δέχτηκε σφοδρή αεροπορική επίθεση από 15 γερμανικά αεροπλάνα καθέτου εφορμήσεως, στις 6 το βράδυ, περίπου. Τα γερμανικά στούκας επιτίθεντο μετά μανίας. Κατέβαιναν χαμηλά και έριχναν πλήθος βομβών και ταυτόχρονα πολυβολούσαν με λύσσα το κατάστρωμα.

Το αντιτορπιλικό ΨΑΡΑ εβλήθη από δύο (2) μεγάλες βόμβες με πολλούς νεκρούς και τραυματίες (37 νεκροί εκ των οποίων ο ένας ναυτόπαις 16 χρονών), η δε πρώρα του πλοίου αποκόπηκε.

Κατακλύσθηκαν αμέσως τα πρωραία διαμερίσματα και το πρωραίο λεβητοστάσιο. Το προσωπικό του πλοίου επέδειξε ακμαιότατο ηθικό και άριστη διαγωγή εμπνεόμενο από τον Κυβερνήτη του, τον Αντιπλοίαρχο Κώνστα Π. Μέχρι τις τελευταίες στιγμές έβαλε εναντίον των εφορμούντων αεροσκαφών με όλα τα διαθέσιμα πυροβόλα, ενώ ο Κυβερνήτης προσπαθούσε να το ρυμουλκήσει προς τα αβαθή. Από τα αντιαεροπορικά πυρά του Αντιτορπιλικού κατερρίφθησαν τρία (3) γερμανικά στούκας.

Εναντίον των επιτεθέντων γερμανικών στούκας έδρασαν και βρετανικά καταδιωκτικά, που εκτελούσαν τις τελευταίες επιχειρήσεις τους στον ελλαδικό χώρο. Από τη δράση των έξι (6) βρετανικών Χάρικαιηνς κατερρίφθησαν άλλα πέντε (5) γερμανικά αεροπλάνα.

Η κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει το αντιτορπιλικό μετά τους βομβαρδισμούς ήταν τέτοια, που δεν επέτρεπε καμία ελπίδα σωτηρίας, παρά τις προσπάθειες του Κυβερνήτη για ρυμούλκησή του προς την ακτή.

Έτσι στις 7 περίπου το βράδυ της 20ης Απριλίου 1941, ημέρα Κυριακή του Πάσχα, το Αντιτορπιλικό ΨΑΡΑ καταβυθίστηκε σε απόσταση 500 μέτρων περίπου από την ακτή των Μεγάρων. Το προσωπικό πρόλαβε και εγκατέλειψε το πλοίο λίγα λεπτά πριν τη βύθιση του, αφού προηγουμένως αφαίρεσε τα εμβλήματα της πρύμνης και πήρε μαζί του τα αρχεία και τα εμπιστευτικά.

Γενική υπήρξε η εκτίμηση και η αναγνώριση του λαμπρού τρόπου, με τον οποίο το προσωπικό του πλοίου αντιμετώπισε την αεροπορική επίθεση και το τραγικό τέλος. Ήταν πράγματι αντάξιο των παραδόσεων του Ελληνικού Ναυτικού το υψηλό φρόνημα, το οποίο επέδειξαν κατά τη σκληρή δοκιμασία ο Κυβερνήτης, οι Αξιωματικοί, οι Υπαξιωματικοί και το πλήρωμα του ηρωικού Αντιτορπιλικού, το οποίο καθ’ όλη την έντονη πολεμική του δράση μόνο επιτυχίες είχε.

Αντάξια του ηρωικού τέλους του αντιτορπιλικού είναι και η σελίδα, που έγραψε δύο (2) ημέρες μετά το πλήρωμά του, με τον τρόπο που ακολούθησε τον Κυβερνήτη του Αντιπλοίαρχο Κώνστα Π. στην Αίγυπτο για να συνεχίσουν τον αγώνα. Το προσωπικό του πλοίου, αφού τακτοποίησε τα θέματα των τραυματιών και των φονευθέντων συγκεντρώθηκε στο Γυμνάσιο Μεγάρων, όπου παρέμεινε μέχρι το απόγευμα της Τρίτης 22 Απριλίου 1941. Εκεί έτυχαν της γνωστής σε όλους μεγαρίτικης φιλοξενίας.

Τότε ο Κυβερνήτης κάλεσε τους Αξιωματικούς, τους Υπαξιωματικούς και το πλήρωμα και τους είπε, πως αυτός θα αναχωρούσε για την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, προκειμένου να συνεχίσει τον αγώνα και ότι αυτοί είναι ελεύθεροι να τον ακολουθήσουν ή να μείνουν στην πατρίδα, τιθέμενοι στη διάθεση του Υπουργείου Ναυτικών. Το μεγαλείο της ελληνικής ψυχής και το αθάνατο ελληνικό πνεύμα έκαναν και πάλι το θαύμα τους. Όλοι ανεξαιρέτως, πλην του υπάρχου, με ενθουσιασμό και βαθύτατη πίστη ακολούθησαν το παράδειγμα του Κυβερνήτη τους. Πήγαν μαζί του στην Αίγυπτο, για να συνεχίσουν τον αγώνα.

Και χάρη στην υπέρτατη θυσία αυτών των ανθρώπων απολαμβάνουμε εμείς το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο, που είναι η ελευθερία του.

Γρηγόρης Σταμούλης

Υποστράτηγος ε.α.





ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΜΕΓΑΡΩΝ

Δελτίο Τύπου

ΑΝΟΙΚΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Στις 20 Απριλίου 1941, Κυριακή του Πάσχα, μετά από γερμανική αεροπορική επιδρομή βυθίστηκε στην θαλάσσια περιοχή της Πάχης Μεγάρων το Αντιτορπιλικό ΨΑΡΑ. Στο ναυάγιο χάθηκαν 37 άνδρες εκ των οποίων ο ένας ήταν ναυτόπαις 16 ετών.

Ο Σύλλογος Αποστράτων ΕΔ Μεγάρων θέλοντας να τιμήσει τους πεσόντες, διοργανώνει με την ευκαιρία της 68ης επετείου του συμβάντος, εκδήλωση και τρισάγιο.

Η τελετή θα διεξαχθεί στην Πάχη,

ΣΤΙΣ 26 ΑΠΡΙΛΙΟΥ, ΗΜΕΡΑ ΚΥΡΙΑΚΗ,ΠΡΩΙ ΩΡΑ 11:00

Η παρουσία όλων θα αποτελέσει δείγμα σεβασμού προς τους ηρωϊκώς πεσόντες και επιπλέον θα δείξει, ότι οι νεότεροι δεν ξεχνούν τις θυσίες των παλαιοτέρων και κυρίως σε ποιους χρεωστούν την ελευθερία και την ευημερία τους.


...Εκτροπή του Αχελώου: περιβαλλοντικό και κοινωνικό έγκλημα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων €...

απο το www.wwf.gr




Αθήνα 10/04/09: Σε εποχές παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και μεγάλης δοκιμασίας για τον ελληνικό λαό, η Κυβέρνηση αποφάσισε να πετάξει τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό για ένα άχρηστο και περιβαλλοντικά καταστροφικό έργο: την εκτροπή του Αχελώου.

Σύμφωνα με τις χθεσινές δηλώσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά, το έργο της εκτροπής του Αχελώου προς τη Θεσσαλία θα ολοκληρωθεί με κρατική χρηματοδότηση που μόλις εξασφάλισε από το Υπουργείο Οικονομικών.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, Δίκτυο Μεσόγειος SOS και Greenpeace που συνυπογράφουν με κατάπληξη και απογοήτευση αυτή την ανακοίνωση, επισημαίνουν ότι:

  • Το φαραωνικών διαστάσεων και παρωχημένης αναπτυξιακής λογικής έργο της εκτροπής δεν θα επιλύσει το αρδευτικό πρόβλημα της Θεσσαλίας ούτε θα το αντιμετωπίσει στη ρίζα του. Αντίθετα, θα δώσει άλλοθι για τη συνέχιση της καταστροφικής κακοδιαχείρισης των υδάτινων πόρων και του περιβαλλοντικά απαράδεκτου γεωργικού μοντέλου που επί δεκαετίες υποβαθμίζει τον θεσσαλικό κάμπο.
  • Δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για τη διοχέτευση του νερού από το σημείο εξόδου στη θέση Δρακότρυπα προς το ανύπαρκτο αρδευτικό δίκτυο. Προφανώς το έργο δεν προβλέπεται να φέρει νερό στην περιοχή, ειδικά στον Πηνειό, πριν περάσουν πολλά, μα πάρα πολλά χρόνια ακόμα.
  • Η εκτροπή του Αχελώου σκανδαλωδώς βαφτίστηκε εσχάτως και «περιβαλλοντικό» έργο, με τη δικαιολογία ότι θα «ξεπλύνει» τη συνεχιζόμενη αγροχημική ρύπανση του Πηνειού. Στην πραγματικότητα, η εκτροπή του Αχελώου θα προκαλέσει τεράστια καταστροφή σε βιοτόπους και ποτάμια οικοσυστήματα.
  • Η ΕΕ έχει από το 1994 αρνηθεί να χρηματοδοτήσει αυτό το παράλογο έργο.
  • O Υπουργός προχωράει ένα έργο που έχει στοιχειώσει επί δεκαετίες, ενώ εκκρεμεί η 6η ακυρωτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
  • Ο Υπουργός δηλώνει με περηφάνια ότι από το 1981 κάνει ότι μπορεί για να προχωρήσει η εκτροπή του Αχελώου. Δεν αναφέρει όμως πουθενά τι έχει κάνει για να σταματήσει η κατασπατάληση νερού στη Θεσσαλία.

Η κατασπατάληση δημόσιου χρήματος για το παράλογο έργο της εκτροπής του Αχελώου, ειδικά όταν η κοινωνία μας ζει μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση και χιλιάδες πολίτες έχουν βυθιστεί στη φτώχια, δεν αποτελεί μόνο περιβαλλοντικό αλλά και κοινωνικό έγκλημα. Όταν σε ολόκληρο τον κόσμο τονίζεται η ανάγκη εξόδου από την οικονομική κρίση με στροφή προς μια περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη, η Ελλάδα απαντάει με πανάκριβα έργα καταστροφής του περιβάλλοντος.

Σημείωση προς συντάκτες:
1. Το υδατικό πρόβλημα της Θεσσαλίας δεν οφείλεται στη φυσική έλλειψη υδάτινου δυναμικού. Η πεδιάδα της Θεσσαλίας, προικισμένη από τη φύση με σημαντικά υδάτινα οικοσυστήματα, όπως ο Πηνειός, η Κάρλα και ο Πάμισος, κακοποιήθηκε και εξακολουθεί να κακοποιείται περιβαλλοντικά. Σήμερα η Θεσσαλία μαστίζεται από εκτεταμένη ρύπανση και σοβαρή υποβάθμιση της ποιότητας των υπόγειων και επιφανειακών νερών της, ενώ η διαθέσιμη ποσότητα ύδατος εμφανίζεται ανεπαρκής για την άρδευση των τεράστιων και εξαιρετικά υδροβόρων εντατικών καλλιεργειών.
2. Οι ταμιευτήρες των φραγμάτων δεν ευνοούν τη δημιουργία φυσικών οικοσυστημάτων λόγω της απότομης αυξομείωσης της στάθμης και του αφύσικα μεγάλου βάθους.
3. Όπως προκύπτει από όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, η ροή του Αχελώου παρουσιάζει μείωση κατά τουλάχιστον 11%.